Joan Tutu

Els postgraduats de la 6 Edició et recomanen el Diploma

By | blog-noticias | No Comments

Ja hem finalitzat la sisena edició d’aquest postgrau de la Universitat de València sobre la cultura, la lectura i la literatura infantil i juvenil. De nou, alguns dels professionals que l’han cursat han volgut fer-ne públiques les opinions i vivències. Han volgut recomanar-nos perquè t’animes a formar-ne part d’aquesta gran comunitat d’aprenentatge que iniciàrem el 2005.

Així doncs, si ens vols acompanyar en aquest enllaç tens tota la informació per a la preinscripció.

 

Ana Sastre Gadea

Estic molt contenta amb la realització d’aquest Diploma. Crec que ací es fa una feina molt interessant per a qualsevol persona que vulga cursar el diploma en edicions posteriors. Vaig decidir fer aquest curs per poder tenir més informació alhora de donar classe als meus alumnes, ja que acabe de començar a treballar coma  docent i encara no tinc gaire experiència. És per això que necessitava endinsar-me i aprofundir en la literatura infantil i juvenil i vaig pensar que fer aquest curs era una molt bona ocasió.

M’ha agradat molt la dinàmica del curs, ja que és bastant participativa. A més, com que els companys del diploma provenen de llocs i estudis distints, encara es fan més enriquidores les aportacions que fa cadascú. Per a mi, el present Diploma m’ha suposat una ampliació d’horitzons i l’obertura de la ment fins terrenys que desconeixia per complet. A més, des dels temes que comprèn es tracten molts àmbits de la literatura, la lectura i la cultura. Dins d’aquest Diploma hem passat per moltíssims temes, cadascun més interessant que l’anterior. A més, la gran quantitat de recursos que ens ha proporcionat el professorat ha estat immillorable i ha sigut molt extensa.

M’he enriquit molt amb els comentaris i les aportacions als fòrums dels meus companys, cosa que també ens ha servit per veure distints punts de vista. També estic segura que posaré moltes activitats que he aprés aquest curs en pràctica i que l’alumnat ho acceptarà de bon gust.

Recomane aquest Diploma a totes aquelles persones que estiguin obertes a saber més de literatura, cultura i lectura. És una gran oportunitat que no s’ha de deixar perdre. A més, les directores han fet tot el possible perquè se solucionaren ells nostres dubtes i han estat al damunt de nosaltres enviant-nos recursos interessants a tota hora. Han estat animant-nos durant tot el curs a fer les tasques i en ho han posat tot de la nostra banda perquè les realitzarem de la forma més fàcil possible. M’ha agradat molt el tracte que hem rebut els alumnes i la fluïdesa del contacte amb el professorat. Per això, no em queda res més a dir que gràcies a tot el professorat a fer possible que aquest Diploma hagi sigut tan profitós i agradable.

 

Inmaculada Espí Giménez

D’entrada, recomanar coses a algú no sempre és fàcil. Com que en la nostra recomanació sempre hi haurà un alt component subjectiu, no podrem assegurar si la nostra proposta tindrà èxit o no en altres persones. En aquest cas, estic molt segura que la realització d’aquest Diploma serà valuosa per a qualsevol persona que vulga cursar-lo en edicions posteriors. Primerament, els temes que comprenen el Diploma han tractat moltíssims àmbits dins la literatura, la lectura i la cultura. Hem anat des de l’escrit a l’oralitat, des de les il·lustracions fins a la ideologia dels relats, etc., tot això de forma molt ordenada i amb el temps suficient per saber allò més important de cada unitat. Cal insistir que la quantitat de recursos que ens ha brindat el professorat ha sigut molt extensa i d’agrair.

Quant al professorat col·laborador, cadascun d’ells amb experiència en diferents disciplines, ha sigut tot un luxe rebre el que ens han aportat. Personalment, compartir els fòrums d’opinió amb altres persones que no foren sols mestres d’Educació Infantil -com és el meu cas-  m’ha servit per veure punts de vista diferents i altres maneres de treballar la lectura i la literatura. A més, les directores del Diploma han estat molt atentes i respectuoses amb nosaltres. Aquestes ens han animat en tot moment i ens han facilitat les tasques a realitzar. El que més m’ha agradat és el tracte tan personal que hem rebut l’alumnat i la fluïdesa del contacte amb elles.

Per tot açò, GRÀCIES a totes les persones que d’una manera o altra han format part d’aquest Postgrau! És clar, recomane realitzar el Diploma a tothom!

 

Javier Giménez Sánchez

Com ha dit la companya Inmaculada, recomanar coses, el que sigui, no es fàcil.  Sempre n’hi ha una part  personal, que fa que el que recomana o el que escolta pensen que la recomanació no és objectiva del tot. Es pot parlar del disseny del curs, del material i de l’estructura. En açò,  crec  que el curs ha sigut súper complet. Hem tractat  molts temes, molt diversos, i encara que sempre vinculats a la literatura i la lectura , la connexió entre ells, la visió holística que hem aconseguit de la cultura per infants i joves ha sigut  més que completa,  donant-nos una quantitat de material i recursos que podrem utilitzar  ara i al futur.

A nivell personal, he trobat el curs fantàstic.  Jo visc a Irlanda, ja fa molt anys, i buscant cursos en literatura infantil, vaig trobar aquest…, a  València! Sincerament, el que millor cobria les meues necessitats.  Perquè a més a més, em donava l’oportunitat de retrobar-me  amb el català, que feia 20 anys que no estudiava,  des de Irlanda, d’una manera relaxada…, encara que tinc que treballar molt en millora-lo!!

El estudiar online era una de les coses importants. Com jo, molts dels companys i companyes tenen responsabilitats  laborals i/o familiars, i a vegades açò fa difícil tornar a estudiar. Però el curs s’ha adaptat perfectament, en el meu cas, al meu dia a  dia.  Amb la càrrega perfecta de material, suficient per a sentir que  estem aprenent, però al mateix temps sense tindre la sensació de que no podem complir amb els objectius acadèmics.  Suficient recursos setmanals, però al mateix temps, tenint temps per explorar altres coses després de llegir el penjat  a la plataforma, tant per els docents como per  el companys. Això ha sigut un dels pilars. Aprendre dels materials i les idees dels participants. Gracies a tots i totes!

I el més important, ha sigut sensació familiar amb  l’equip del diploma. Tant Gemma com Maite han demostrat que es pot parlar de tu a tu,  properament,  transmetent coneixement i fent Universitat. Jo  vaig treballar alguns anys en ensenyança universitària i et trobes amb gent que no sap connectar amb  als estudiants.  Que no son capaços de saltar la barrera  entre professor i alumne. Clar està que al Diploma no ha sigut el cas. Moltes gracies Gemma i Maite!

 

Teresa Espí Giménez

Recomane aquest Diploma a totes aquelles persones curioses, que tenen ganes de descobrir coses noves i que no es conformen solament en allò que ja saben; no importa si eres filòleg, bibliotecari, docent, etc., simplement has d’estar interessat a conèixer més sobre la lectura, literatura i cultura. Per a mi, el present Diploma m’ha suposat una ampliació d’horitzons i l’obertura de la ment fins terrenys que desconeixia per complet.

M’he enriquit amb els comentaris i aportacions variades tant facilitades pels docents del Diploma com pels mateixos companys/es. Així mateix, el tracte rebut per tots els col·laboradors ha sigut realment exquisit. I la retroalimentació aconseguida, una autèntica passada. A més, estic segura que posaré en pràctica moltes de les idees i recursos que se’ns han facilitats. Tanmateix, a banda de la utilitat, el que més destacaria és la sensació que note de seguir descobrint, explorant i experimentant; perquè açò sols és el primer pas d’un camí que cal recórrer a poc a poc però sense aturar-se.

En resum, les expectatives que tenia dipositades abans de començar el Diploma s’han superat, i amb escreix! I no puc acabar sense destacar l’enorme generositat que tots/es hem demostrat, deixant de banda la competitivitat que tant impera en la societat actual.

 

Mar Sauret Santasuana 

Sóc traductora i professora. He sigut mare de tres xiquets que s’han anat fent joves i, al llarg de tot aquest temps, he comprat molts llibres infantils i juvenils i n’he regalat molts més. Vaig decidir fer aquest curs per saber-ne més, de literatura infantil i juvenil. Volia aprofundir en aquest fantàstic món per llançar-me a l’aventura de traduir literatura LIJ. Estava convençuda que em feia falta més coneixements per ser capaç de fer una bona elecció d’obres a traduir i tenir els arguments necessaris per a convèncer les possibles editorials que les meues propostes tenien fonament.

Tenia molta il·lusió en tot el que podia aprendre i les expectatives han estat amplament superades per tot el que aquest curs m’ha aportat. Des de la base teòrica de què és una bona lectura, als potencials dels àlbums il·lustrats com a una nova manera molt completa de comunicar; què agrada als lectors en cada edat i com s’estructuren les històries; la lectura en l’era digital: noves ferramentes a l’aula i nous horitzons; el gran paper de les biblioteques municipals i com haurien de ser les biblioteques escolars; coneixement detallat i proper d’editorials ben nostres i amb esperit renovador; converses amb autors que connecten amb el públic més exigent: el jove; bones pràctiques dutes a terme amb passió i rigor des de moltes perspectives diferents; els orígens d’aquesta literatura i els camins cap on hauria d’anar, etc.

La dinàmica del curs és absolutament participativa i el fet que siga en línia, l’experiència viscuda n’és l’evidència, ha aportat molta riquesa a tot l’alumnat. Els companys d’aula virtual pertanyen a sectors molt variats d’aquest món, de manera que les aportacions constants són un complement viu i motivador que transformen les pantalles en una pell sensible i emotiva. Els materials que hem anat descobrint formaran part de la meua biblioteca de recursos per sempre més. I, de ben segur, m’aniran obrint més i més portes, ja que crec que si abans m’agradava aquest món ara hi estic totalment enganxada.

Vull agrair molt sincerament a tots els companys i companyes de curs la passió compartida; a tot el professorat la dedicació, atenció personalitzada i els grans coneixements transmesos i l’estímul per voler saber-ne més i més; a les directores del postgrau, Gemma Lluch i Maite Monar, l’encert en el plantejament global del curs i de totes i cadascuna de les propostes ofertes.

D’altra banda, m’agradaria transmetre com de fantàstic seria que a totes les escoles i instituts, a totes les biblioteques, a tots els ajuntaments hi haguera personal format en LIJ. Cal tenir sempre ben present que, tal com deia Ruben Darío: “El llibre és força, és valor, és poder, és aliment; torxa del pensament i Déu de l’amor”. En la mateixa línia Miquel Desclot recorda que “a la lectura s’arriba per plaer… Comencem a llegir per plaer, i de fet seria desitjable que aquest plaer no ens abandonés mai”. Per tant, ens cal ser capaços d’oferir als nostres infants i joves les lectures més adequades i de la manera més engrescadora possible per tal que les visquen amb il·lusió i no vulguen deixar mai de llegir. La lectura es imprescindible per a educar-los de manera crítica. I com deia aquell: “per educar un nen cal tota la tribu sencera!” Gràcies per tot, de tot cor.

* La il·lustració d’aquest post és de Joan Turu.

LIJ, LIJcat, Lectura

Acaba la sisena edició del Diploma

By | blog-noticias | No Comments

FORMULARI D’INSCRIPCIÓ 7 EDICIÓ

Quan arriben aquestes dates, comencem a sentir tristesa i enyorança. Hem estat set mesos junts.

Compartir aquest curs amb vosaltres ha estat un plaer, ha estat un aprenentatge diari.

Junts hem construït un espai de comunicació però sobretot de sabers i d’intercanvi que ens ha fet molt més rics i savis que fa uns mesos. Per això,  no volem acabar sense recomanar-vos…

Volem recomanar-vos als pares de les vostres escoles, als lectors que visiten les vostres biblioteques, als compradors que entren en les vostres llibreries, als governants que decideixen sobre el vostre present i futur, als «opinadors» que desacrediten un treball que ni coneixen ni serien capaços de fer, als responsables públics que es dediquen a la lectura…

No ho dubteu: tenim uns mestres, professors, bibliotecaris, llibreters… Uns mediadors de la lectura que saben, i molt, del seu treball… Els 38 que rebran el Diploma d’Especialització en Cultura, Lectura i Literatura per a Infants i Joves centrada en l’àmbit lingüístic català són un model de bons professionals.

Gràcies, gràcies, gràcies…

La sisena edició del Diploma en Cultura, Lectura i Literatura per a Infants i Joves finalitzarà aviat però continuarem en contacte a través de la gran comunitat que hem creat amb els més de 350 estudiants que han passat per aquesta comunitat d’aprenentatge on hem aprés sobre la cultura, la lectura i la literatura per a infants i joves en català.

Volem agrair a tot el professorat, la dedicació, el compromís i la qualitat del material compartit i el generós intercanvi d’informació i coneixements.

Estem orgullosos de comptar amb els professors de la Universitat de València: Alexandre Bataller Català, Margarida Castellano Sanz, Carme Gregori Soldevila, Miquel Nicolás i Amorós i Ramón Rosselló Ivars.

Els professors de la Universitat d’Alacant Anna Esteve Guillen, Maria Àngels Francés i Díez, Ramón Llorens García i Francisco José Rovira Collado.

El catedràtic de la Universidad de Castilla- La Mancha i director del CEPLI, Pedro Cesar Cerrillo Torremocha; la professora de la Universidad de Valladolid i directora d’e-learning en Growth Coaching Online Andrea Giraldez Hayez; la professora de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea, Mari Jose Olaciregui Alustiza; la professora de la Universitat de les Illes Balears, narradora oral i escriptora Caterina Valriu Llinàs i la professora de la Universitat de Barcelona, Margarida Prats Ripoll.

Els professionals de l’ensenyament Encarna Cuenca Carrión, Antoni de la Torre Chocano i Ignasi Moral Reig. La doctora en Història de l’Art, Clara Berenguer Revert i la directora d’art d’Ediciones Ekaré, Irene Savino Larraguibel.

La bibliotecària i, fins fa uns dies, Cap del Servei de Biblioteques del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Carme Fenoll. El secretari tècnic de l’Associació d’Editors del País Valencià i secretari del patronat de FULL, Jesús M. Romero i el codirector de la revista Faristol del Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil, Joan Portell Rifà.

També volem remarcar i agrair les intel·ligents i aclaridores intervencions de les escriptores Maite Carranza (Premio Nacional de Literatura Infantil y Juvenil) i Care Santos (Premi Edebé, GranAngular, Ramon Llull, Nadal, etc.), de l’escriptor Xavi Sarrià i del cantautor i contacontes Dani Miquel.

Als editors Joan Carles Girbés (Sembra Llibres),  Pablo Larragibel (Editorial Ekaré),  Gonçal López-Pampló (Editorial Bromera) i Ricard Peris (Editorial Andana).

Als bibliotecaris Paco Rodrigo, de la Biblioteca de Massanassa;  Isabel Marquina, de la Biblioteca Central de Mislata, Inma Taza, de la Biblioteca de Llíria i, especialment, a Alicia Sellés Caro, presidenta del Col·legi Oficial de Bibliotecaris i Documentalistes de la Comunitat Valenciana.

Volem agrair a l’Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana de la Universitat de València l’aval universitari.

A les entitats:

  • Estructura de Recerca Interdisciplinar de Lectura. ERI-Lectura
  • Departament de Filologia Catalana. Universitat de Les Illes Balears
  • Departament de Filologia Catalana. Universitat de València
  • CEPLI-Universidad de Castilla La Mancha
  • Subdirecció General del Llibre, Arxius i Biblioteques de la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esports de Generalitat Valenciana
  • Associació d’Editors del País Valencià
  • Associació d’Escriptors en Llengua Catalana
  • Acadèmia Valenciana de la Llengua
  • Col·legi Oficial de Bibliotecaris i Documentalistes de la Comunitat Valenciana
  • Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil (OEPLI-IBBY)
  • Fundació Bromera per al Foment de la Lectura
  • Fundació FULL

A les editorials

  • Ediciones Ekaré
  • Editorial Andana
  • Editorial Bromera
  • Sembra Llibres

Per les diferents col·laboracions.

Continuarem en la setena edició!

Gemma Lluch i Maite Monar, codirectores

Maria Peris Bixquert i Rosa Cortés, professores dels Diploma i directores de TFDs.

Saps quina App és la millor?

By | blog-noticias | No Comments

Com triar una Aplicació de Literatura Infantil i Juvenil?

Autora: Maria Peris Bixquert, professora de Diploma en Cultura Lectura i Literatura Infantil i Juvenil

Diàriament vivim connectats. Quan passegem mentre escoltem música, quan conversem amb amics gràcies al WhatsApp, quan fem temps esperant el tren mentre juguem a explotar llaminadures amb el Candy Crush o fins i tot quan ens trobem amb un Pokémon assegut al nostre sofà…

Però, també podem gaudir d’una lectura en línia. Llegir a la pantalla ens ajuda a aprendre i interactuar amb la lectura, a més de motivar i incitar els joves lectors.

Llegim, però no ho fem únicament en paper. En els últims anys ha aparegut una forma de literatura transmèdia on la suma de diversos mitjans que amplifiquen la narrativa planteja una història amb un gran potencial que ha de viatjar en molts formats per adaptar-se al nou entorn digital.

Durant la II Assignatura del Diploma coneixerem aquesta forma de lectura. Ens centrarem especialment en les aplicacions de lectura, les Apps, un gènere que ens permet gestionar continguts textuals i interactuar amb el lector-usuari gràcies a la facilitat del format per adaptar-ne el contingut.

Així, podrem llegir-les en qualsevol tipus de dispositiu mòbil de lectura com tauletes, telèfons intel·ligents o pissarres digitals. Mireu el vídeo de l’aplicació L’univers poètic de Miquel Martí i Pol:

 

Ara bé, com també passa amb les lectures en paper, necessitem uns criteris que s’adeqüen correctament a aquestes aplicacions i ens ajuden a fer-ne una selecció correcta.

Partim del treball d’Araceli García Rodríguez i  Raquel Gómez Díaz (2015): «Las demasiadas aplicaciones: parámetros e indicadores para seleccionar las TOPAPP de lectura para niños» dins Anales de documentación: Revista de biblioteconomía y documentación, Vol. 18, Nº 2.

No podem deixar de banda ni oblidar la responsabilitat que suposa la tria d’una aplicació o una altra segons el nostre tipus de lector i, sobretot, hem de tindre en compte que juguem amb el punt fort i feble alhora de la literatura digital: la immediatesa. És que la literatura digital és una literatura que explota i s’escapa dels cànons establerts i nosaltres farem l’intent d’abastar-la.

Tens ganes de treballar tots aquests aspectes? Vols conèixer a fons aquest món? Si formes part de l’equip del Diploma, comencem! I si no, no ho dubtes… T’esperem en la propera edició. Matricula’t i forma part de la gran comunitat d’aprenentatge del Diploma en Cultura, Lectura i Literatura per a Infants i Joves.

Ah, i si has cursat en Diploma en una edició anterior, no et preocupes. Des de la comunitat d’aprenentatge del Diploma compartirem amb tu aquestes recomanacions.

 

 

 

 

 

 

Ser editor de Literatura Infantil i Juvenil

By | blog-noticias | No Comments

Rosa Cortés

 

Ser editor de llibres de literatura infantil i juvenil és un treball preciós. Hi pot haver moltes raons per ser-ho, però per a mi la més important és que el llibre és un element imprescindible de qualsevol cultura avançada.

Els llibres infantils i juvenils no es troben en un nivell secundari dins d’aquesta apreciació, sinó ben al contrari, ja que permeten al nen accedir a un món de coneixements, imaginar i crear, reflexionar, i pensar i decidir per un mateix, lliurement.

Per això, aquesta és una feina d’una gran responsabilitat, per a la qual no només cal vocació, sinó també coneixement. L’editor cal que faci llibres tècnicament bons i que tinguin alguna cosa pròpia a explicar. I ha de saber que no sempre s’ha llegit de la mateixa manera, ni pels mateixos motius, i que no sempre han estat els mateixos els interessos dels nens, ni les seves inquietuds.

Per això, per saber sobre tots aquests elements i fer la feina amb més consciència, vaig decidir fer aquest diploma de postgrau.

L’experiència ha sigut fantàstica, pels continguts aportats, els professors que hi participen, el clima que es crea entre els alumnes, tots interessats pel mateix món però des de perspectives diferents, i, també, per l’atenció que donen les coordinadores, grans professionals i coneixedores del tema que sempre han estat allà quan les hem necessitat. Per aquest motiu recomano, ben convençuda, aquest diploma.

ROSA CORTÉS

 

 


Us volem anunciar que Rosa Cortés serà professora col·laboradora en la sisena edició del Diploma. Benvinguda!