Promoció de la lectura i eines virtuals

By 5 novembre, 2017 blog-noticias No Comments

Promoció Lectura

Una de les temàtiques presents (de manera transversal) en tot el postgrau és l’ús dels mitjans socials i de les diferents eines virtuals en el treball de la lectura.

  • En diferents contextos: biblioteca, escola, família o qualsevol context no lligat als lectors com mercats, estacions de transport, hospitals, etc.
  • Per diferents emissors: bibliotecaris, docents, autors, editors, llibreters, gestors de l’administració, polítics, etc.
  • Per a diferents receptors: xiquets, adolescents, adults; famílies, compradors de llibres, usuaris de biblioteques, compradors de llibreries, etc.
  • Amb diferents finalitats: promocionar la lectura, vendre llibres, avaluar una activitat docent, etc.
  • Amb diferents eines: vídeo, tràiler, post o fil en Twitter, etc.

Per exemple, pensem en el tràiler de llibre o bibliotràiler (són els termes fixats per TERMCAT). És important diferenciar (com en tot el tema d’eines) entre l’eina (un audiovisual amb una estructura habitualment narrativa), l’emissor (una empresa, una escola, una biblioteca…), el destinatari o el paper que li donem  al destinatari (lector, estudiant, comprador de llibres, etc.) o la finalitat que volem aconseguir (vendre llibres, promocionar la lectura, fer una tasca d’avaluació o de producció de textos múltiples…), etc. (veg. El tràiler de llibre)

Us recomanem aquests quatre articles:

Lluch, Gemma (2017): «De la lectura a la creació a la xarxa: el tràiler de lectura», Revista Literatura em Debat, v. 11, n. 21, pàg. 114-129.

Collado Rovira, J. (2017): «Booktrailer y Booktuber como herramientas LIJ 2.0 para el desarrollo del hábito lector», Investigaciones Sobre Lectura, 7, 55-72.

Soriano, Àngels (2016): «De leer a crear»,Cuadernos de Pedagogía, v. 463.

Tabernero-Sala, Rosa (2016): «Los epitextos virtuales en la difusión del libro infantil: Hacia una poética del book-trailer. Un modelo de análisis». Ocnos: revista de estudios sobre lectura, v. 15-2, p. 21-36, 2016.

 

Les reflexions i les aportacions de tots els participants ens descobreixen (en cada nova edició) un món gran; també, perillós i enlluernador; que reclama un treball de guia imprescindible per part dels mediadors de lectura.