COLONQUES, Jordi La ciutat aèria

By | blog-noticias | No Comments

COLONQUES, Jordi La ciutat aèria

coberta llibre + autor

L’onzena Edició del postgrau de la Universitat de València sobre Cultura, Lectura i Literatura Infantil i Juvenil compta amb una comunitat d’aprenentatge de molt de nivell, amb moltes ganes d’aprendre i també de participar. D’entre les tasques que duen a terme està la de l’elaboració d’una ressenya crítica. És per aquest motiu que compartim amb vosaltres algunes d’aquestes Recomanacions de lectura a la #XIDiplomaLIJ

Si voleu més informació sobre com escriure una ressenya crítica, us recomanem la lectura d’aquest post, del Blog del Departament de Filologia Catalana.

Mariló Álvarez  ressenya La ciutat aèria.

COLONQUES Jordi. La ciutat aèria, València, 2020.
Mariló Àlvarez Sanchis (1)

Il·lustracions: Vero Navarro

Editorial: Edelvives

Col·lecció: Albades, 32

Lloc i any d’edició:

Nombre de pàgines: 144

ISBN: 978-84-140-2847-6

 

Jordi Colonques (Vila-real, 1976) és una de les veus imprescindibles del panorama literari valencià. En aquesta ocasió, l’autor deixa enrere el realisme brut a què ens té acostumats per endinsar-se en una història per a tots els públics que manté la càrrega reivindicativa de les seues obres per a públic adult.

Així, La ciutat aèria ens planteja un futur distòpic que, malgrat tot, no s’allunya massa de l’actualitat: ciutats contaminades i poc acollidores on les classes més pobres es veuen obligades a malviure entre carrerons i clavegueres. Però més enllà de la capa de contaminació que sura a pocs metres de l’asfalt, l’aire és net, i és ací on viuen Ekon i els falciots, un grup nòmada i rebel que ha fet dels terrats la seua llar.

Els falciots mantenen l’esperança que una societat més empàtica i lliure és possible i, per això, s’esforcen per ajudar-se els uns als altres. Així, quan una xiqueta òrfena es posa en contacte amb ells perquè l’ajuden a rescatar la seua germana, condemnada a fer treballs forçats, accepten el repte. Alliberar-la no serà gens fàcil, però si alguna cosa demostra aquesta història és que la col·laboració i la solidaritat són imprescindibles per a desbancar les injustícies socials.

Sens dubte, La ciutat aèria és una novel·la perfecta per als lectors adolescents, que se sentiran identificats amb els ideals i amb la rebel·lia d’Ekon. Al mateix temps, la lectura permet obrir debats molt interessants al voltant del futur de la nostra societat i del medi ambient.

Com citar:

Àlvarez, Mariló (2021): “Ressenya de La ciutat aèria”, Blog Diploma d’especialització en Cultura, Lectura i LIJ. Universitat de València. 21-02-2022.

Minibiografia:

Periodista i escriptora. Ha treballat al món editorial i, com a autora, s’ha especialitzat en LIJ. Ha publicat la novel·la juvenil La primera onada (Bromera, 2018) –traduïda recentment al castellà–, el recull de relats de ciència-ficció Relats d’un futur imperfecte (Edelvives, 2018) i, més recentment, la novel·la La taxidermista d’emocions (Bromera 2020), guardonada amb el Premi València Nova de Narrativa.

Twitter: @MariloAlvarez

Instagram: @la.lectora.invisible

1 Introducció

Lectura i promoció virtual

By | blog-noticias | No Comments

Els autors ja no poden només escriure i oblidar el seu llibre. Els editors ja no poden només editar un llibre i oblidar-se’n. Els llibreters no poden esperar que el client entre a la llibreria. Els bibliotecaris no poden promocionar la lectura només des de l’edifici físic.

En tots els casos és necessari utilitzar les múltiples eines que el mon virtual ens proporciona per anar més enllà. Perquè la promoció virtual de la lectura i del llibre ja no és una opció, és una necessitat.

En el postgrau Diploma en Cultura, Lectura i Literatura per a Infants i Joves treballem la lectura i les pantalles en diferents unitats. Però, per la importància que té, hem dedicat una unitat completa a mostrar les principals eines i aplicacions que recomanem usar.

Ara bé, no les presentem d’una manera general. N’hem adaptat l’ús a vosaltres: als autors, docents, editors, bibliotecaris o llibreters. I ho fem des de la senzillesa i des de l’eficàcia.

Perquè sabem que el temps és important i perquè cal invertir el mínim esforç per aconseguir el màxim benefici.

 

Com citar:
R. Lluch, Andrea (2021): «Lectura i promoció virtual», Blog Diploma d’especialització en Cultura, Lectura i LIJ. Universitat de València. 02-12-2021.

 

Maria P. Bixquert. Coordinadora del postgrau

By | blog-noticias | No Comments

MARIA 2 2

Mentre cursava el grau en Filologia Catalana, vaig conéixer el món de la literatura infantil i juvenil digital i em va fascinar. En eixe moment vaig decidir que les aplicacions de lectura dirigides a aquest públic conformarien el meu camp d’investigació i que hi dedicaria la tesi doctoral, la qual forma part del Programa de Doctorat en Lectura i Comprensió de la Universitat de València.

M’agrada pensar que com les apps, de mica en mica, puc adquirir diferents panoràmiques que afavoreixen una visió més global i, per aquest motiu, al llarg dels anys he format part de projectes de diferents àmbits que m’han fet créixer envoltada de punts de vista nous.

Pel que fa al món editorial, he format part del consell editorial de Gargots Revista Literària, la revista dels joves escriptors del País Valencià, i també col·laborat amb altres mitjans, com la revista Lletres Valencianes, en què he fet ressenyes i L’Illa, de Bromera, en la qual he publicat articles i ressenyes sobre les novetats editorials.

També he realitzat assessorament lingüístic i he participat en la creació de diferents projectes digitals de la Federació de Persones Sordes de la Comunitat Valenciana, FESORD CV. De llengua a llengua i Meravelles d’Estellés, són dues d’aquestes iniciatives que sorgeixen amb la voluntat d’apropar la nostra llengua i literatura a les persones sordes i d’adaptar continguts a la llengua de signes per així afavorir la inclusió de les persones sordes en la nostra societat i obrir una escletxa en la barrera comunicativa que hi ha entre les comunitats sorda i oient.

Actualment soc professora de secundària en l’especialitat de Valencià, llengua i literatura, i aquesta és una tasca que m’encisa cada dia més, ja que em permet aprofitar tot l’aprenentatge conreat per teixir un lligam entre els adolescents i la lectura. D’aquesta manera s’uneixen les meues passions.

Andrea R. Lluch. Coordinadora del postgrau

By | blog-noticias | No Comments

andrearlluch

Soc llicenciada en Periodisme i Màster oficial en Gestió Cultural. Des de 2002 treballe en el sector dels mitjans de comunicació: ràdio, televisió, premsa, gabinets… A partir de 2005 m’especialitze en el que avui és la meua gran passió: la comunicació, la creació de continguts i l’edició en xarxa.

Són moltes les empreses, organitzacions i professionals que confien (i han confiat) en el meu treball per construir continguts, elaborar noves estratègies de màrqueting global i, com a conseqüència, definir-se i, sobretot, reinventar-se.

La majoria de les empreses, organitzacions i professionals treballen en l’àmbit de la cultura, de la lectura, de la biblioteca i de la literatura. Per exemple:

Durant quatre anys vaig ser la responsable de comunicació de Perifèric Edicions. Com a conseqüència del meu treball, el blog Anatomia de la Edición destacava la marca com una de les editorials més populars a Facebook el 2010, a més, vam quedar finalista en els Premis Blocs Catalunya 2010 organitzat per Stic.cat. Podeu consultar l’estratègia de comunicació i de continguts que vaig dissenyar per a la marca en el meu TFM (Màster oficial en Gestió Cultural) Slideshare.

En l’àmbit de la lectura, he dissenyat i executat l’estratègia comunicativa a la xarxa en el Centro Virtual Leer.es, projecte del Ministeri d’Educació, i al Pla Lector de Santillana Infantil i Juvenil Llegir és un bon pla.

En el de la Biblioteca Escolar, he exercit la docència durant cinc anys al Curso de Especialización en Proyectos de Lectura y Biblioteca Escolar en el Campus Virtual de la OEI, Organización de Estados Iberoamericanos. Una de les prioritats del curs és potenciar la comunicació i difusió de les biblioteques escolars a través de la xarxa.

Altres activitats relacionades amb la lectura són les crítiques literàries que he escrit per revista L’illa editada per Bromera Edicions i per a la Revista Lletres Valencianes, publicació de la Conselleria d’Educació.

Si vols conèixer més projectes en els que he participat pots consultar aquest enllaç.

Més informació en www.andrearlluch.com 

Linkedin –  Facebook – Twitter –  Instagram – Youtube – Slideshare.

 

Rosa Cortés. Coordinadora del postgrau

By | blog-noticias | No Comments

RosaMCortés

Des dels meus primers anys a la universitat, primer com a estudiant d’Història de l’Art i després de Filologia, sempre vaig tenir clar que em volia dedicar als llibres i la lectura. Vaig començar a fer-ho quan em vaig professionalitzar com a correctora lingüística, convençuda que la qualitat d’un llibre comença des de dins, en els mínims detalls. Aquest va ser el planter on vaig aprendre a mirar i analitzar un llibre i vaig adquirir la consciència que no hi ha comprensió d’un escrit que no depengui de les formes en què arriba als seus lectors.

De mica en mica, dins el sector editorial, vaig passar de corregir a editar, a elaborar informes de lectura com a lectora professional i a participar en la conceptualització de projectes.

L’edició de novel·la juvenil i la redacció de llibres i materials escolars de llengua i literatura em van portar a interessar-me pel llibre i la lectura infantil i juvenil, i a aquests he dedicat els meus darrers anys, sigui en la meva tasca investigadora sigui com a professional del sector del llibre, bé seleccionant lectures, bé elaborant projectes de promoció lectora o bé contribuint a la formació de mediadors en lectura i professionals interessats en el llibre infantil i juvenil.

Els meus interessos en aquest àmbit són el llibre per a nens i joves i la diversitat de tipologies i formats, la il·lustració en els llibres per a nens, i la història i l’estètica de l’àlbum il·lustrat, la seva materialitat i el que s’esdevé, de naturalesa poètica, en els processos de lectura d’aquesta tipologia de llibre.

Més informació a:

Instagram – Twitter