Diàleg entre l’escriptora i els lectors i lectores joves

 

Carme Gregori-Soldevila

Des del 2002, Carme Gregori-Soldevila  i Gonçal López Pampló (professors del postgrau) des del Departament de Filologia Catalana de la Universitat de València organitzen els diàlegs entre l’escriptor i els lectors joves.

Els joves són estudiants que cursen estudis de batxillerat en més d’una vintena de centres educatius com, per exemple, Col·legi Pío XII (València), Col·legi Pureza de María (València), IES Albal (Albal), IES Almenara (Almenara), IES Beatriu Civera (Aldaia), IES Campanar (València), IES Clara Campoamor (Alaquàs), IES Faustí Barberà (Alaquàs), IES Guadassuar (Guadassuar), IES Jaume II el Just (Tavernes de la Valldigna), IES Laurona (Llíria), IES Malilla (València), IES María Enríquez (Gandia), IES Rei En Jaume (Alzira), IES Sant Vicent Ferrer (Algemesí), IES Sedaví (Sedaví) o IES Veles e Vents (el Grau de Gandia).

Aquesta experiència de lectura literària és un model de bones pràctiques que uneix la universitat i els estudiants dels cursos de l’educació secundària no obligatòria. Des del Departament de Filologia Catalana de la Universitat de València, amb la col·laboració  de l’Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana (IIFV) i la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació els professors proposen una lectura col·laborativa, un diàleg amb l’escriptor o l’escriptora sobre l’obra triada i la creació de microrelats que creen els estudiants a partir de l’experiència  lectora. Així doncs, uns lectors transformats en creadors i alhora en joves periodistes que tenen l’oportunitat de conversar directament amb l’autor.

L’experiència viatja de l’aula al saló d’actes de la Facultat i passa pel diàleg virtual a través del blog Diàleg entre l’escriptora i els lectors i lectores joves i del mitjà social, Twitter que amb l’etiqueta #Encontres2018 comparteixen els microrelats, les impressions, els fragments que més els agraden, les preguntes, etc.

Us recomanem l’article del professor Moises Llopis “L’experiència intrèpida de la paraula” publicat en Núvol on explica com va anar l’activitat #diàleg13 que va tenir com a protagonistes l’escriptora Carme Riera i la novel·la La meitat de l’ànima. També podeu consultar l’anàlisi que el professor Llopis va realitzar sobre l'”Avaluació del Twitter en la promoció de la lectura“.

Des del postgrau, hem volgut conèixer a fons aquesta model de bones pràctiques que funciona des de fa anys i hem proposat un diàleg amb l’escriptora invitada Mònica Batet i la novel·la No et miris el Riu publicada per l’Editorial Meteora.